واقعيت‌هايي در شاهنامه هست كه بسيار تاثيرگذار در زندگي و در سرنوشت و در رسيدن به آرزوهاي مادي و معنوي شماست.
اساس و پايه اين اثر عظيم بر يك واژه استوار است كه در اين كتاب بيش از هزاران بار تكرار گرديده و آن واژه خرد است.
شاهنامه قبل از هر چيز شما را بسوي فكر كردن واميدارد. مي‌دانيد كه فكر كردن سوال كردن را به دنبال دارد. بطور كلي سوال كردن شروع انديشه است. ماشين انديشه يعني مغزي را كه خداوند هستي در كاسه استخواني به ما هديه كرده است همگان داريم. مغز انسان وسيله‌اي است براي رسيدن به همه چيز؛ اين نعمت خدادادي را مي‌توان به يك كامپيوتر تشبيه كرد. البته ابر كامپيوتر پيشرفته‌اي كه بطور اتوماتيك وصل اينترنت جهاني هست. انرژي الكتريكي هم نمي‌خواهد. جالب‌تر اين كه وقتي آن را روشن مي‌كنند هرگز خاموش نمي‌شود و بالاتر اين كه فناناپذير است؛ هرگز نمي‌سوزد هرگز نمي‌ميرد از آب و باد و آتش هم محفوظ است و هيچ بمبي هم نمي‌تواند آن را نابود كند.
حال اين سوال مطرح مي‌شود كه مگر كساني كه مرده‌اند مغزشان يا كامپيوترشان نابود نشده است؟ در پاسخ بايد گفت به نظر مي‌رسد بسيار از آنها هرگز آن را روشن نكردند، يعني اين موهبت بزرگ الهي را دست نخورده تحويل خاك دادند. ولي كساني مثل نيوتن، گاليله، دانته، افلاطون، ارسطو، ذكريا، خيام، حافظ و سعدي و صدها نام ديگر كه شما مي‌دانيد اين ابر كامپيوتر را كليد زدند و با اين وسيله مغزشان ، نامشان و جهانشان را روشن كردند.
درمورد خود استاد فرزانه و عاليقدر؛ حكيم بي‌همانند؛ «فردوسي» بايد بگويم كه وي بوسيله شاهنامه چراغي را روشن كرده است كه تا ابد در جهان فروزان است و همه جهان از آن بهره مي‌برند. خود وي در اين زمينه مي‌فرمايد:
بناهاي آباد گردد خراب
ز باران و ز تابش آفتاب
پي افكندم از نظم كاخي بلند
كه از باد و بارانش نايد گزند
برين نامه بر سالها بگذرد
همي خواند آن كس كه دارد خرد
شايد بعضي از شما بخواهد كه با شاهنامه خرد خود را بيدار كند؛ از هم اكنون شاهنامه را برداريد و با تامل و تعمق بخش نخست آغاز كتاب و ستايش خرد و آفرينش عالم را بخوانيد. بطور يقين جزو فرهيختگان و آزاد مردمان جهان خواهيد شد و مشام خرد شما تا ابد عطرآگين خواهد بود.

 انعکاس مطبوعات در یزدفردا -هفته نامه بشارت نو

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا